Presuda Upravnog suda izvršava se onda kad je pravosnažna, a to znači onda kad je doneta, jer zakon kaže da odluka Upravnog suda obavezuje i da protiv nje ne postoji pravo na žalbu.
Kad Sud poništi akt protiv kog je bio pokrenut upravni spor, predmet se vraća u stanje ponovnog rešavanja po žalbi, odnosno stanje pre nego što je poništeni akt donet ako drugostepeni akt nije bio ni donet.
To znači da, ako ste bili izjavili žalbu na prvostepenu odluku u upravnom postupku, vratiće se na stanje pre ulaganja žalbe, a ako drugostepeni akt nije donet zbog ćutanja uprave ili nije ni bilo drugostepenog postupka, već je upravni postupak bio jednostepen, vraća se na stanje pre donošenja tog prvostepenog akta.
Moguće su sledeće opcije:
- da organ uprave donese novi akt umesto poništenog;
- da organ uprave donese novi akt, ali da taj akt ne bude donet po pravnim shvatanjima, smernicama Upravnog suda;
- da upravni organ uopšte ne donese novi upravni akt.
I Organ uprave je doneo novi akt umesto poništenog, vezan pravnim shvatanjem suda.
Ako umesto poništenog upravnog akta treba doneti drugi, nadležni organ je dužan da taj akt donese bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana od dana dostavljanja presude, pri čemu je nadležni organ uprave vezan pravnim shvatanjem suda, kao i primedbama suda u pogledu postupka.
II Organ uprave je doneo novi akt umesto poništenog, ali protivno pravnom shvatanju suda (ne poštujući smernice suda).
Ukoliko nadležni organ posle poništenja upravnog akta donese upravni akt protivno pravnom shvatanju suda ili protivno primedbama suda u pogledu postupka, pa tužilac podnese novu tužbu, sud će poništiti osporeni akt i sâm rešiti upravnu stvar presudom, osim ako to nije moguće zbog prirode te stvari ili je inače puna jurisdikcija zakonom isključena. Tako doneta presuda u svemu zamenjuje akt nadležnog organa.
III Organ uprave nije doneo novi akt umesto poništenog.
Ako nadležni organ posle poništenja upravnog akta ne donese odmah, a najkasnije u roku od 30 dana, novi upravni akt ili akt o izvršenju presude, stranka može posebnim podneskom da traži donošenje takvog akta.
Ako nadležni organ ne donese traženi ni u dodatnom roku od sedam dana od traženja stranke, stranka može posebnim podneskom da zahteva od suda koji je doneo presudu donošenje takvog akta. Tada sud traži objašnjenje od tog organa uprave o razlozima zbog kojih nije doneo upravni akt. Nadležni organ je dužan da ovo obaveštenje dâ odmah, a najkasnije u roku od sedam dana. Ako to ne učini, ili ako dato obaveštenje, po nahođenju suda, ne opravdava neizvršenje sudske presude, sud će doneti rešenje koje u svemu zamenjuje akt nadležnog organa, ukoliko priroda stvari to dozvoljava.
Sud će rešenje koje u svemu zamenjuje akt nadležnog organa uprave dostaviti organu nadležnom za izvršenje, koji je dužan da izvrši ovakvo rešenje.
Važno je znati! U slučaju da organ ne postupi po presudi Upravnog suda, rukovodilac organa će biti novčano kažnjen, o čemu, po službenoj dužnosti, rešenje donosi sud.
Zbog štete nastale neizvršenjem, odnosno neblagovremenim izvršenjem presude donete u upravnom sporu, tužilac ima pravo na naknadu koja se ostvaruje u sporu pred nadležnim sudom, u skladu sa zakonom.